Nasiona chia – wszechstronna troska o zdrowie, piękno i energię

228

Chia, czyli szałwia hiszpańska, to roślina z rodziny jasnotowatych, pochodząca z centralnej i południowej części Meksyku oraz z Gwatemali. Słowo Chia pochodzi od słowa „Chian”, co w języku nahuatl, znaczy oleisty. Uprawiana była już w czasach prekolumbijskich przez Azteków i jest tam popularna aż do dziś. Co wpływa na  to, że chia zyskuje teraz jeszcze większe uznanie nie tylko wśród mieszkańców Ameryki Północnej, ale i Europejczyków?

Moc szałwii hiszpańskiej tkwi w jej nasionach. Nasiona chia pełne są wartości, których poziom przewyższa wartości zawartych nawet w takich produkty jak brokuł, szpinak czy mleko – uważanych zawsze za podstawę zdrowej diety. Jak działają nasiona chia i na co pomagają?

Nasiona chia – bogactwo kwasów

Przede wszystkim nasiona szałwii hiszpańskiej znane są ze swojego wysokiego poziomu zawartości nienasyconych kwasów tłuszczowych. Co zaskakujące, porcja nasion chia ma aż 8 raz więcej kwasu Omega-3 niż dziki łosoś! Kwasy Omega-3 i Omega-6 są niezbędne do prawidłowej pracy układu sercowo-naczyniowego oraz układu nerwowego. Kwas Omega-6 podnosi poziom dobrego cholesterolu, ma działanie przeciwzapalne, więc idealnie sprawdza się w profilaktyce i leczeniu wielu chorób. Zaś kwas Omega-6 obniża poziom złego cholesterolu, bierze udział w budowie komórek oraz produkcji wielu hormonów, w tym neuroprzekaźników, usprawnia pracę układu nerwowego oraz normuje ciśnienie krwi, pracę nerek i serca. Dodatkowo olej z nasion chia zawiera 30% kwasów omega-3 oraz 40% kwasów omega-6. Według badań jest to optymalna równowaga egzogennych kwasów tłuszczowych.

Nasiona chia a odchudzanie

Nasiona chia dzięki wysokiej zawartości błonnika (ok. 25%) polecane są dla osób zmagających się z nadwagą i otyłością. Działają korzystnie na układ trawienny, wspomagają proces trawienia w przewodzie pokarmowym oraz, co bardzo ważne w przy odchudzaniu,  zapewnia na długo uczucie sytości. Również zawarte w nich białka mogą przyczynić się do zmniejszenia apetytu i ilości przyjmowanego pokarmu.

Nasiona chia – moc odmładzania

Nasiona chia zawierają przeciwutleniacze, które zwalczają wytwarzanie wolnych rodników odpowiedzialnych za proces starzenia oraz mutacji komórek, w wyniku których powstają nowotwory. Minerały i witaminy takie jak C, A, E, B1, B3, tiamina, wapń, żelazo, magnez, fosfor, potas, sód, cynk, niacynę , których również w nich nie brakuje wpływają też pozytywnie na stan włosów i skóry wzmacniając je od środka.

Nasiona chia dla sportowców?

Pozwalają one zachować na długi czas energię i sprawność organizmu. W jaki sposób? Dzięki  leptynie, która ma właściwości zwiększające poziom energii. Już Aztekowie zauważyli, że jest to pokarm pozwalający na bardzo długie wędrówki bez przerw. Mają one również właściwości hydrofilowe, więc chronią organizm przed odwodnieniem. Według najnowszych badań nasiona chia dają takie same efekty jak napoje izotoniczne.

Jak jeść nasiona chia?

Nie mają one konkretnego smaku, więc nadają się jako dodatek do wielu dań i deserów takich jak koktajli, puddingów, sałatek, naleśników, omletów, kasz, musli, płatków, owsianki. Można przyrządzić z nich budyń lub nawet po zmieleniu użyć przy wypieku chleba, ciast czy naleśników.

Gdzie kupić nasiona chia?

Zaczynają być już coraz bardziej popularne w dużych supermarketach, ale najwygodniejsze i najbardziej ekonomiczne jest zamawianie ich przez internet. Należy jednak zwrócić uwagę, czy na opakowaniu pojawia się znaczek informujący o certyfikacie, dzięki któremu możemy być pewni, że produkt jest najwyższej jakości i nie jest skażony pestycydami.

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.